Postup jak vypovědět smlouvu mobilnímu operátorovi
Při výpovědi záleží na typu využívání mobilních služeb.
Výpověď můžete podat písemně, telefonicky nebo osobně na pobočce mobilního operátora.
1. Předplacená karta
Nejjednodušší je ukončení předplacené karty.
V tomto případě stačí přestat využívat mobilní služby a koupit si např. předplacenou kartu od jiného mobilního operátora. Po čase mobilní operátor vaši starou kartu zcela odpojí.
Pokud chcete přejít ke konkurenci i s vaším stávajícím číslem, pak musíte poskytovatele služeb zažádat o vygenerování ČVOP kódu, který vám umožní přenos telefonního čísla.
2. Mobilní tarif
U mobilního tarifu záleží na tom, zda ho máte sjednaný na dobu neurčitou nebo určitou. V případě doby neurčité, podáte písemnou výpověď. Po uplynutí výpovědní lhůty můžete bez sankcí přejít ke konkurenci.
* U O2 lze smlouvu vypovědět po telefonu, osobně na pobočce nebo písemně zasláním na adresu sídla společnosti. Výpovědní doba trvá 42 dní. Info. zde : https://www.o2.cz/osobni/197133-stavajici_zakaznik/196511-zruseni_sluzby.html
Přestup k jinému operátorovi a zrušení služeb u O2 info.zde : https://www.o2.cz/osobni/197133-stavajici_zakaznik/zruseni-sluzby.html
* U T-Mobile je nutné písemnou výpověď zaslat na adresu sídla společnosti, nebo donést na pobočku. Výpověďní doba trvá 30 dní. Vzor výpovědi ke stažení : F-Vypoved_ucastnicke_smlouvy
Info. www.t-mobile.cz/podpora/smlouva/jak-opustit-t- mobile
* U Vodafone se výpověď podává prostřednictvím oficiálního formuláře, který je k dispozici ke stažení na webu společnosti. Výpovědní doba trvá 30 dní, počítá se však od konce zúčtovacího období. Info. zde : https://www.vodafone.cz/pece/osobni-a-firemni/otazky/smlouvy-poplatky/postup-pri-zruseni-smlouvy/
Jestliže máte sjednaný tarif na dobu určitou (nejčastěji 2 roky), pak se vyplatí počkat na ukončení smlouvy. V opačném případě vás čeká bohužel sankce za předčasné ukončení smlouvy. Výjimka nastává pouze tehdy, když operátor významně změní podmínky smlouvy k horšímu, poté máte právo smlouvu ukončit bez jakýchkoliv sankčních poplatků.
Stejně jako u doby určité nastává problém u mobilního tarifu, ke kterému jste obdrželi zvýhodnění mobilní telefon nebo tablet. Pokud se rozhodnete smlouvu ukončit předčasně, pak je vaší povinností doplatit výhodně získaný produkt. Někteří operátoři si účtují celou částku, jiní pouze zůstatkovou cenu. V takové situaci je vhodné dobře zvážit, zda se vám výpověď smlouvy u mobilního operátora vyplatí. V mnohých případech možná zjistíte, že je lepší počkat.
Od 1. února 2018, vstoupil v platnost odložený odstavec 12 paragrafu 63 zákona o elektronických komunikacích. Ten upravuje podmínky přenesení telefonních čísel, konkrétně zkracuje dobu procesu na nanejvýš 10 dní. Až doposud mohli operátoři přenos pozdržet a zahájit až po uplynutí výpovědní lhůty. Reálně tak mohlo k přenosu dojít až po měsíci, někdy i déle.
Poznámka: Pokud měníte operátora bez přenosu čísla, výpovědní lhůta zůstává na maximálně 30 dnech.
Další omezení práv operátorů
K zásadní regulaci operátorů již došlo 2. září 2017, kdy vstoupila v platnost novela ZoEK. Ta přinesla několik důležitých bodů:
Omezuje výpovědní lhůtu na maximálně 30 dní.
Při jakékoliv jednostranné změně smlouvy musí operátor nejpozději měsíc předem informovat zákazníka a zároveň mu dát možnost od smlouvy na dobu určitou odstoupit bez smluvní pokuty.
Pokud vám končí závazek u smlouvy uzavřené na dobu určitou, operátor bude muset sám požádat o automatické prodloužení a klient s tím bude muset souhlasit. Pokud odmítne, operátor musí smlouvu převést na dobu neurčitou.
ČTÚ může operátorům za porušení zákona udělovat vyšší pokuty.
Dobrý den, prosím o radu, operátor Tesco mobile mě zablokoval kartu /zůstává na kartě částka přes 500 kč./ proto, že jsem si nedobil znovu kredit cca min.200 kč. Kredit je vždy jen 6 měsíců a pak se musí opět dobít. Chci dát výpověď a vrátit zůstatek na kartě cca 500 kč. Prosím o radu.Předem děkuji!